وبلاگ شخصی امیدرضا مرتضوی

طبقه بندی موضوعی

واکسن ضد انگلیسی

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۱:۰۰ ب.ظ

وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

کروناویروس وارد فاز جدیدی از رویارویی با جامعه انسانی شده است. 
این ویروس گردن‌کلفت‌تر از قبل با نسخه جهش‌یافته‌اش کودک، نوجوان، میانسال و افراد مسن را درگیر خود کرده و بی‌پروا بر جان انسان‌ها می‌تازد. نسخه جدید «کووید-19» که به کرونای انگلیسی مشهور است، هم‌اکنون جامعه جهانی را با شوک رو‌به‌رو کرده به طوری که کشوری مثل آلمان- که پیش از این موفق به کاهش آمار تلفات خود در مبارزه با کرونا شده بود- هم‌‌اکنون تعداد کشته‌های روزانه‌اش از 40 به 1200 نفر رسیده است. این رقم یعنی شروع جدید یک فاجعه انسانی که در صورت عدم اتخاذ سیاست جدید و جدی در مبارزه با آن، هزینه‌های جانی و مالی غیر قابل تخمینی تحمیل می‌کند.  
اما در حالی که این خبرهای بد هر روز در حال دست به دست شدن است و مردم دست به دعا برای رهایی از این ویروس منحوس هستند، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دیروز خبر خوشی برای مردم داشت. 
 
* اثربخشی واکسن ایرانی روی کرونای انگلیسی
محمد مخبر می‌گوید «اثربخشی واکسن ایرانی روی کرونای انگلیسی صد درصدی است» و این یعنی بزودی سپری حفاظتی در پیش روی مردم کشور با همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ایجاد خواهد شد. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خبر از اتمام موفقیت‌آمیز مرحله نخست تست انسانی واکسن کرونای ایرانی داد و اذعان داشت با انجام آزمایش‌های مختلف روی واکسن «کووایران برکت»، مشخص شد این واکسن روی ویروس جهش‌یافته انگلیسی از اثربخشی صد درصدی برخوردار است و در اسفندماه، مرحله دوم تست انسانی واکسن ایرانی آغاز خواهد شد. مخبر در حالی این خبر خوش را داد که در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج فاز ۲ واکسیناسیون، مرحله سوم آزمایش واکسن ایرانی برای داوطلبان، اواخر فروردین‌ماه سال آینده آغاز می‌شود. 
 
* بهترین واکسن را ساختیم
روز سه‌شنبه نیز مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «وطن امروز» خبر از موفقیت‌آمیز بودن واکسن ایرانی کرونا «کووایران برکت» داد و اظهار داشت: این واکسن در سطح منطقه بهترین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به کروناست و تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای روی کروناویروس انگلیسی دارد و مقالات علمی مربوط به این واکسن هم‌اکنون در حال تولید و ارائه به مجامع علمی جهان است. 
 
* در ایران چه تعداد به کروناویروس انگلیسی مبتلا شدند؟
کروناویروس انگلیسی نخستین بروز و ظهور خود را اوایل آذرماه در کشور انگلستان نشان داد، این در حالی است که نفوذ این ویروس جهش‌یافته در انگلیس دور از تصور کارشناسان و متخصصان بود. با وجود شناسایی این ویروس که با ساختاری جدید گریبان مردم را گرفته بود اما چندان مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه به مرور زمان مشخص شد میزان انتقال این گونه نسبت به گونه اصلی ووهان بیشتر است و جوانان و نوجوانان را نسبت به نسخه قبل بیش از پیش درگیر می‌کند.  در حالی که ویروس کرونا به عنوان یک ویروس بدون مرز در حال بریدن نفس مردم در نقاط مختلف جهان است، رد پای نسخه انگلیسی آن در ایران نیز طی چند روز گذشته مشاهده شده و ۲ نفر از هموطنان‌مان نیز به دلیل درگیر شدن با این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس آماری که رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری داده، تاکنون 24 مورد ثابت‌شده ابتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی در کشور شناسایی شده و ضروری است مردم کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی را به عنوان یکی از نشانه‌های کرونا فرض کرده و اقدام به خودقرنطینگی کنند. 
 
* احتمال تشدید پیک چهارم کرونا با نسخه انگلیسی
احسان مصطفوی، رئیس مرکز و پایگاه تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران درباره احتمال تشدید پیک چهارم کرونا با نسخه انگلیسی هشدار داده و گفته است آنچه درباره تاثیر واریانت انگلیسی بر پیک جدید اپیدمی مطرح می‌شود نیاز به مطالعات بیشتر و بررسی واریانت‌های ویروس در گردش در کشور دارد که ابتدا بتوانیم مشخص کنیم واریانت انگلیسی و احیانا سایر واریانت‌های شناخته‌شده در چه گستره‌ای پخش شده و چه درصدی از ویروسی که در جامعه در حال گردش است را این واریانت تشکیل می‌دهد. بنابراین اینکه پیک چهارم کرونا متأثر از نوع جهش‌یافته ویروس باشد، محتمل است ولی دانستن شدت این تاثیر نیاز به انجام مطالعات تکمیلی دارد. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۱
Omid Mortazavi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی